Melayu tradisional. Sama halnya dengan teori Pengkaedahan Melayu, yang juga menggunakan teks sastera tradisional untuk diturunkan teorinya yang dilakukan oleh Hashim Awang pada tahun 1989. Teori-teori ini mula digunakan dengan berkesannya dalam penulisan esei, kritikan dan kajian-kajian akademik berupa kertas projek dan tesis sarjana dan falsafah kedoktoran.
Dalam dekad 1990-an muncul lagi beberapa teori sastera. Teori Teksdealisme bermula pada tahun 1993 yang asal tersiar di akhbar Utusan Malaysia: iaitu pada 18 September 1993 saya menulis “Tentang Jebat”, 25 September 1993 “ Mengukuhkan Teks Sastera” dan 2 Oktober 1993 dengan “Prinsip Keperibadian Pengarang”. Ketiga-tiga tulisan itu sebenarnya sebuah rencana yang dipenggalkan, perbicaraannya berhubung dengan konsep, dasar dan prinsip kritikan teksdealisme. Sementara teori Takmilah dibangunkan oleh Shafie Abu Bakar mempunyai orientasi keislaman yang lebih bersifat sufistik Tulisan yang menjadi janin teori ini ialah
“Sastera Islam: Teori Pengindahan dan Penyempurnaan dalam Rangka Tauhid” pada tahun 1994. Sementara Teori Konseptual – Kata Kunci diperkenalkan oleh Mohamad Mokhtar Hassan. Setiap individu pada umumnya mempunyai konsepsi yang tersendiri terhadap sesuatu idea, perkara, hal, objek dan sebagainya. Konsepsinya itu boleh jadi sama dengan individu yang lain dan boleh jadi juga berbeza dengan individu yang lain. Konsepsi atau dalam Bahasa Inggeris ‘conception’ bermaksud “act of forming idea or notion”. Walau bagaimanapun, konsepsinya itu boleh jadi sama dengan individu yang lain dan boleh jadi berbeza. Perbezaan atau persamaan itu bergantung kepada latar belakang, pendidikan, lingkungan masyarakat, kepercayaan, adat budaya, ideologi, pertubuhan yang diperjuangkan dan sebagainya. Semuanya
ini sedikit sebanyak mempengaruhi individu itu termasuk seseorang pengarang terhadap sesuatu konsep. Sebagai misalannya konsep kepimpinan bagi seorang pemimpin berbeza dengan mereka yang dipimpin. Bagi pemimpin, mungkin konsep kepimpinan baginya sebagai kegiatan mempengaruhi. Bagi yang dipimpin pula, kepimpinan sebagai suatu personaliti dan kesannya. Tidak mustahil pula mereka mempunyai persamaan konsep. Sastera kita telah masuk ke bidang yang baru iaiu penciptaan teori sastera sendiri. Ini adalah satu penambahan baru dalam tradisi astera Melayu, yang sedia ada ialah penulisan teks dan kritikan sastera. Dalam perbincangan penteorian ini, ada yang menyatakan, bahawa penciptaan itu sebagai tanda satu mercu pencapaian dalam tamadun atau peradaban….its a sign of a great civilisation…. Sesungguhnya penciptaan teori dekat hubungannya dengan falsafah dan budaya sesuatu bangsa itu. Memupuk dan menyemarakkan teori sastera sendiri adalah tugas orang yang menerima tamadun baru itu. Memang ada alasan untuk mereka yang menidak atau mencurigai keabsahannya. Ini adalah warisan orang-orang yang tidak bertamadun. Meskipun teori-teori tempatan mula mengambil alih teori yang dahulunya didominasi oleh Barat, tetapi hegemoni dan kekuasaannya masih amat terasa. Barat bagaikan menjadikan dunia teori seolah-olah sebuah taman perbungaan. Tanahnya ternyata subur, dan benihnya ditaburkan lalu tumbuh berakar, menguntumkan dan kembanglah satu demi satu bunga teori itu. Dan aromanya sampai ke negara kita. Kita telah sedia maklum teori-teori yang sedia berkembang ialah teori formalisme, strukturalisme, semiotik, pascastrukturalisme, dekonstruksi, intertekstualiti, arketaipal, psikonalisis Lacan, kepengaruhan, pascamodenisme, feminisme, penerimaan khalayak, sosiologi sastera, hermeneutiks, fenomenologi, new historisisme, pascakolonialisme, teori budaya dan eko-sastera. Teori sastera yang berkembang kini, yang dinamakan sebagai teori sastera zaman pascamoden. Dimulai dengan strukturalisme hinggalah kepada teori pascakolonialisme dan teori studi budaya yang mendapat tempat istimewa zaman terkini. Tidak syak lagi, kesemua teori itu datangnya daripada Barat, bagaimana pun ia telah mengalami penyaringan dan sesuai untuk dipelajari dan dikuasai. Dunia Wacana Dinamika Sastera Melayu Pascamoden 71 sastera kita, tegasnya dunia teori dan kritikan sastera tanah air, mahu tidak mahu terpaksa berhadapan dengan teori-teori tersebut. Ini adalah akibat daripada revolusi dunia maklumat dan situasi global hari ini, yang segala-galanya cepat hadir dan dan hegemonikal sifatnya.
Dalam dekad 1990-an muncul lagi beberapa teori sastera. Teori Teksdealisme bermula pada tahun 1993 yang asal tersiar di akhbar Utusan Malaysia: iaitu pada 18 September 1993 saya menulis “Tentang Jebat”, 25 September 1993 “ Mengukuhkan Teks Sastera” dan 2 Oktober 1993 dengan “Prinsip Keperibadian Pengarang”. Ketiga-tiga tulisan itu sebenarnya sebuah rencana yang dipenggalkan, perbicaraannya berhubung dengan konsep, dasar dan prinsip kritikan teksdealisme. Sementara teori Takmilah dibangunkan oleh Shafie Abu Bakar mempunyai orientasi keislaman yang lebih bersifat sufistik Tulisan yang menjadi janin teori ini ialah
“Sastera Islam: Teori Pengindahan dan Penyempurnaan dalam Rangka Tauhid” pada tahun 1994. Sementara Teori Konseptual – Kata Kunci diperkenalkan oleh Mohamad Mokhtar Hassan. Setiap individu pada umumnya mempunyai konsepsi yang tersendiri terhadap sesuatu idea, perkara, hal, objek dan sebagainya. Konsepsinya itu boleh jadi sama dengan individu yang lain dan boleh jadi juga berbeza dengan individu yang lain. Konsepsi atau dalam Bahasa Inggeris ‘conception’ bermaksud “act of forming idea or notion”. Walau bagaimanapun, konsepsinya itu boleh jadi sama dengan individu yang lain dan boleh jadi berbeza. Perbezaan atau persamaan itu bergantung kepada latar belakang, pendidikan, lingkungan masyarakat, kepercayaan, adat budaya, ideologi, pertubuhan yang diperjuangkan dan sebagainya. Semuanya
ini sedikit sebanyak mempengaruhi individu itu termasuk seseorang pengarang terhadap sesuatu konsep. Sebagai misalannya konsep kepimpinan bagi seorang pemimpin berbeza dengan mereka yang dipimpin. Bagi pemimpin, mungkin konsep kepimpinan baginya sebagai kegiatan mempengaruhi. Bagi yang dipimpin pula, kepimpinan sebagai suatu personaliti dan kesannya. Tidak mustahil pula mereka mempunyai persamaan konsep. Sastera kita telah masuk ke bidang yang baru iaiu penciptaan teori sastera sendiri. Ini adalah satu penambahan baru dalam tradisi astera Melayu, yang sedia ada ialah penulisan teks dan kritikan sastera. Dalam perbincangan penteorian ini, ada yang menyatakan, bahawa penciptaan itu sebagai tanda satu mercu pencapaian dalam tamadun atau peradaban….its a sign of a great civilisation…. Sesungguhnya penciptaan teori dekat hubungannya dengan falsafah dan budaya sesuatu bangsa itu. Memupuk dan menyemarakkan teori sastera sendiri adalah tugas orang yang menerima tamadun baru itu. Memang ada alasan untuk mereka yang menidak atau mencurigai keabsahannya. Ini adalah warisan orang-orang yang tidak bertamadun. Meskipun teori-teori tempatan mula mengambil alih teori yang dahulunya didominasi oleh Barat, tetapi hegemoni dan kekuasaannya masih amat terasa. Barat bagaikan menjadikan dunia teori seolah-olah sebuah taman perbungaan. Tanahnya ternyata subur, dan benihnya ditaburkan lalu tumbuh berakar, menguntumkan dan kembanglah satu demi satu bunga teori itu. Dan aromanya sampai ke negara kita. Kita telah sedia maklum teori-teori yang sedia berkembang ialah teori formalisme, strukturalisme, semiotik, pascastrukturalisme, dekonstruksi, intertekstualiti, arketaipal, psikonalisis Lacan, kepengaruhan, pascamodenisme, feminisme, penerimaan khalayak, sosiologi sastera, hermeneutiks, fenomenologi, new historisisme, pascakolonialisme, teori budaya dan eko-sastera. Teori sastera yang berkembang kini, yang dinamakan sebagai teori sastera zaman pascamoden. Dimulai dengan strukturalisme hinggalah kepada teori pascakolonialisme dan teori studi budaya yang mendapat tempat istimewa zaman terkini. Tidak syak lagi, kesemua teori itu datangnya daripada Barat, bagaimana pun ia telah mengalami penyaringan dan sesuai untuk dipelajari dan dikuasai. Dunia Wacana Dinamika Sastera Melayu Pascamoden 71 sastera kita, tegasnya dunia teori dan kritikan sastera tanah air, mahu tidak mahu terpaksa berhadapan dengan teori-teori tersebut. Ini adalah akibat daripada revolusi dunia maklumat dan situasi global hari ini, yang segala-galanya cepat hadir dan dan hegemonikal sifatnya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan